maandag, juli 02, 2007

Jaksches uitlatingen

Zoals velen wel weten is er opschudding in wielrenland. Ik volg het met interresse. Vooral de site www.wieleruitslagen.be is een aanrader. De Duitser Jörg Jaksche is tegenwaoordig het bokje. Tegen betaling levert hij de ene na de andere bekentenis. Voor al de uitspraak: "Het is pervers, maar het dopingsysteem in het wielrennen is gerechtvaardigd, omdat gewoonweg iedereen prikt en slikt." Is ontluisterend. Laat ik het hele rijtje hier kopiëren.

Voor een goed verstand: Jörg Jaksche is geen jonge hond die eens wat uitkraamt. Het is een zeer ervaren rot, die tot voor kort een zeer gewaardeerd lid van het wielerpeloton was.

Hier een foto van hem toen hij nog lid was van Team ONCE, het team van Manolo Saiz:


Getuigenis 1
"Ik beken dat ik vanaf 1997 op regelmatige basis gedopeerd heb. Sinds juni 1997 gebruikte ik epo, vanaf 2005 onderging ik verboden bloedtransfusies bij Eufemiano Fuentes."

Getuigenis 2
"'Bella' (de naam van Jaksches overleden labrador) en 'Nr. 20' zijn de codenamen die Fuentes voor me gebruikte."

Getuigenis 3
"Bij Polti wilde Gianluigi Stanga een behandeling met epo starten. Hij wilde weten wat er bij mij werkte. Voor de Tour van 1997 sprak hij me aan: "Wanneer je bij de eerste 20 in de Tour eindigt, moet je de medicatie niet terugbetalen."

Reactie Stanga: "Dit is te absurd voor woorden!"

Getuigenis 4
"Het is pervers, maar het dopingsysteem in het wielrennen is gerechtvaardigd, omdat gewoonweg iedereen prikt en slikt."

Getuigenis 5
"Een renner heeft me onlangs verteld dat er nog steeds deals worden gesloten tussen de verschillende ploegen en de UCI, om op die manier onaangekondigde controles te ontlopen. Niks is veranderd!"

Getuigenis 6
"Bij Telekom was er een vast dopingsysteem. De ploegleiding was daar wel degelijk van op de hoogte. Het enige waar Godefroot tegen was, was tegen 'dwaas' dopinggebruik."

Reactie Godefroot: "Jörg liegt! Hij weet dat maar al te goed. Ik heb enkele weken geleden op mijn persconferentie gezegd wat ik wist en wat niet. Ik blijf daarbij."

Getuigenis 7
"Ik heb nooit artificiële hemaglobine of dergelijke producten gebruikt vanwege: te gevaarlijk. De kans op allergische schokken was te groot. Groeihormonen, dat was een andere zaak. Ik troostte mezelf met het gedacht dat een bodybuilder 16.000 eenheden aan groeihormonen per dag nam, ik sporadisch 800 voor recuperatie. In vergelijking is dat al bij al nog niet zo veel."

Getuigenis 8
"Saiz had in het begin van 2006 een groot probleem met een toprenner binnen zijn ploeg. Die renner, die dat seizoen zijn eerste jaar bij Liberty Seguros reed, presteerde slecht in lenteklassiekers. De renner en zijn manager, die ook vijf jaar mijn manager was (Tony Rominger, red) hebben Saiz toen onder druk gezet. Ze wilden een betere medische begeleiding. Saiz moest wel gehoorzamen. Een topper in je team is duur, en de sponsors eisen nu eenmaal prestaties. Saiz is dan met die renner naar Fuentes getrokken, waarna de renner plots weer vloog."

Reactie Vinokourov: "Iemand die betaald wordt voor zijn verklaringen, kan je niet serieus nemen."
Reactie Jaksche: "Ik heb de naam van Vinokourov nooit rechtstreeks vernoemd. Dat hij zich aangesproken voelt, wil wel iets zeggen."
Reactie Rominger: "Ik laat het hier niet bij. Een schande is het dat Jörg onwaarheden de wereld instuurt. Ik ben in shock."

Getuigenis 9
"In mijn periode bij Riis had ik het met hem over de inname van verboden cortisonepreparaten."

Reactie CSC: "Een rechtszaak dreigt wegens laster en eerroof."

Getuigenis 10
"Iemand bij ons (Polti, red.) stelde in de Tour van ’98 voor om alles (verboden producten, red.) langs de kant van de weg te begraven en om het na de Tour weer op te graven. Ik heb toen ook aan Jens Voigt, die bij GAN reed, gevraagd wat ze bij zijn ploeg zouden doen."

Reactie Voigt: "We hebben toen over doping en controles gesproken, maar dat wil niet zeggen dat ik elk woord dat toen gezegd werd nog kan herinneren. Het kan zijn dat een ander team iets te verbergen had, maar of ik dat ernstig moest nemen kon ik moeilijk beoordelen. Ik heb me alvast nooit gedopeerd."

Getuigenis 11
"Fuentes was een meester in alles verborgen te houden. Geen enkele klant wist van iemand anders dat hij patiënt was bij hem. Zelfs in onze eigen ploeg (Liberty Seguros) wist ik niet wie allemaal bij Fuentes langs ging. Hoe zou ik dan iets moeten weten over buitenstaanders?"

Getuigenis 12
"Bij CSC en Liberty verdiende ik 500.000 euro per jaar. Zo’n loon verdien je met prestaties... Doping was mijn reddingsmiddel om dat loon te behouden."

Getuigenis 13
"Dat ik nu iets verdien aan mijn bekentenissen is 'peanuts'. Als ik gewoon verder deed als in mijn vorige seizoenen, zou ik heel wat meer verdienen. De reden voor mijn bekentenissen zijn dan ook vooral een reactie op de schijnheiligheden in de branche."

Getuigenis 14
"De Tour van 1999 heb ik dopingvrij gereden uit angst voor controles, maar dan zie je pas waar je echt staat. Je hoopt elke dag dat het tempo toch eens wat zakt in het peloton. Je gaat steeds dieper en dieper, terwijl de resultaten steeds slechter en slechter worden. Je voelt jezelf volledig verloren. Op het einde had ik echt schrik dat ik een viaduct niet meer zou overleven. Ik eindigde in Parijs op een verre 80e plaats."

Getuigenis 15
"Natuurlijk heeft niemand mijn arm vastgehouden om er een spuit in te prikken, maar nu doen de ploegleiders alsof zij de grote bepleiters van een zuivere wielersport zijn. Het waren nochtans zij die de renners doping bezorgden."

Getuigenis 16
"Of ik me nu nog zou gedopeerd hebben, mocht ik niet op de Fuentes-lijst gestaan hebben? Waarschijnlijk wel, zo egoïstisch ben ik blijkbaar geworden."